Yrityskuva syntyy selkää taivuttamalla

Törmäsin viime viikolla työmatkoillani kahteen valtiokonsernin työntekijään. Ensimmäisellä kerralla vapaa-ajan asussa oleva konduktööri tai muu Valtion Rautateiden työntekijä änkesi väkisin tönien tiensä keski-ikäsen rouvan ohi konduktööriosastoon. Ihan käsittämätöntä röyhkeyttä ja poikkeuksellisen epäkohteliasta menoa. Antamalla tilaa olisi noudattanut hyviä käytöstapoja ja juna ei joka tapauksessa lähtenyt hetkeäkään aiemmin tämän ryysimisen ansiosta.

Pari päivää tämän jälkeen Helsingin keskusrautatieasemalla edessäni aamuruuhkassa kulki jo vanhempi Puolustusvoimien kantahenkilökuntaan kuuluva mies. Vaatimaton sateenkestävä takki ja nöyrän kulunut pikkureppu selässä. Hän huomasi tupakka-askin maassa, keskellä laituria ja yllätyksekseni nosti sen maasta ja heitti roskikseen, meidän kaikkien eduksi.

Kaksi sisarorganisaatiota, joista toinen toimi tilanteessa aggressiivisen epäkohteliaasti ja toinen taas nöyrästi yhteiskunnan palvelijana.

Yrityskuva riippuu pienistä eleistä.

Mallia Siilasmaasta

Siskoni haastatteli F-Securen silloista johtajaa Risto Siilasmaata kirjaan Tulikoe ihmisten johtaminen sodan ja rauhan aikana ja kertoi haastattelun jälkeen siitä, kuinka Risto oli asiasta erityistä numeroa tekemättä siivonnut neuvotteluhuoneen kipot ja kupit ja vienyt ne tiskikoneeseen. Kirjassa Risto toteaakin:

”Uskon edelleen samoihin arvoihin ja toimintatapoihin. Minusta esimerkiksi naiselle pitää avata ovi. Eihän siinä tietenkään loppujen lopuksi ole mitään järkeä, koska naiset kykenevät ihan hyvin avaamaan itse oven samalla lailla kuin miehetkin, mutta se on hyvä tapa. Monet johtamiseen ja ihmisten kohtaamiseen liittyvät asiat ovat minusta nimenomaan hyviä tapoja. ”

Siskoni on kertonut tämän tarinan monen monituista kertaa, ja kerta toisensa jälkeen tarina on ollut kunniaksi niin Ristolle kuin F-Securellekin. Onpa tuossa talossa fiksua väkeä!

Suuri osa ylimmästä johdosta tuntuu siivoavan kahvikupit palaverin jälkeen, nuoremmilta klopeilta kupit jäävät helpommin siivojien ja seuraavien neukkarin käyttäjien vaivoiksi. Pienillä eleillä osoitat palvelevasi muita ja teet luotettavan vaikutelman niin itsestäsi kuin edustamastasi organisaatiosta.

5 vastausta artikkeliin “Yrityskuva syntyy selkää taivuttamalla”

  1. Jaana avatar
    Jaana

    Ruoholahen Aqua ravintolassa oli pikkasen täyttä lounasaikaan ja pöytiä putsaamatta. Siilasmaa otti ja siivosi pöydän omalle porukallensa. Siinä huomasi, että jalat on maassa ja asenne kohdillaan.

  2. Mika Heijari, viestintäpäällikkö, VR Group avatar

    Hei! Kiitos kirjoituksestasi. Kertoisitko missä junassa ja minä päivänä tapasit tällaisen ”vapaa-ajan asussa olevan” tönivän työntekijämme? Kuulostaa todella ikävältä – ja samalla oudolta. Vapaa-ajan asussa oleva työntekijämme on vapaa-ajalla eikä hänellä pitäisi olla mitään asiaa silloin työtiloihin.

    Olet oikeassa siinä, että yksikin työntekijämme toimillaan luo kuvaa kaikista meistä 10 000 työntekijästämme. Sekä hyvässä että pahassa. Hyvät käytöstavat ja etenkin asiakkaiden huomioon ottaminen pitää kuulua jokaisen työntekijämme manuaaliin. Jos näin ei ollut, syvät pahoittelut.

    Uskon kuitenkin, että kyse oli onneksi yksittäisestä tapauksesta. Uskallan sanoa, että valtaosa työntekijöistämme ymmärtää roolinsa asiakaspalvelijana ja yrityksen keulakuvana olemisesta. VR on sen verran huomion polttopisteessä että mikään tapaus ei jää huomioimatta. Kuten tästä näemme. Kiitos palautteesta.

  3. Petri Aukia avatar

    Kiitos Mika, voi olla, että lähiliikenne ei ole niin tuttua teille viestinnässä, sillä takaohjaamossa matkustaminen on näissä varsin tavallista. Konduktöörit tekevät toki hyvää työtä asiakaspalvelijoina, mutta kokonaisuudessa on vielä paljon tekemistä.

    1. Mika Heijari, viestintäpäällikkö, VR Group avatar

      Kyllä lähiliikenne on meille tuttua. Vuosittaisista Suomen 70 miljoonasta junamatkasta lähijunissa tehdään 55 miljoonaa.

      Pääviestini on siis se, että vapaa-ajalla ei työtiloissa – varsinkaan junassa – ole mitään asiaa oleskella. Junassa nämä tilat on tarkoitettu liikenteen hoitoa ja liikenneturvallisuuden varmistamista varten. Siellä ollaan vain työasioissa. Se ei ole vapaa-ajan tila tai vapaa-ajalla olevien VR:n työntekijöiden yksityismatkustamo. Työssä olevilla VR:läisillä on aina työasu, tai vähintään henkilökortti näkyvillä.

      Hyvä, että tämä tuli puheeksi.

      1. Petri Aukia avatar

        Luulen, että tässä kohtaa henkilöstö joko jättää noudattamatta henkilökortin näkyvillä pitoa tai käyttää samaa matkustamoa myös vapaa-ajalla. Matkustajallehan tämä on toki samantekevää, kunhan turvallisuudesta ei tingitä ja sama lepsuilu ei valu tärkeämpiin määräyksiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *